Spring til indhold

Stige Færgen

Kultur fra A til Ø - Stige Færgen.

Danmarks mindste færge, den legendariske Stigefærgen, der i generationer hægtede Stige og den menneskeskabte halvø Bogø på den modsatte side af kanalen sammen, er så at sige sejlet ind i historiebøgerne, idet den i 2014 blev erstattet af Odins Bro. 

Den legendariske Stigefærge

Med andre ord: Med udgangen af 2014 nedlagde Odense Kommune den lille færgerute, men en forening MF Færgehans blev stiftet og overtog færgen, og i maj 2016 genoptog Stigefærgen sejladsen, dog kun med lejlighedsvise sejladsen for eksempel i forbindelse med Fjordens Dag.
Den oprindelige færgefart blev etableret i 1904, da kanalen blev lagt om og fik sit nuværende løb. Færgen havde sin storhedstid i de mange år, Odense Staalskibsværft lå på kanalkanten og i stor stil tiltrak værftsarbejdere fra den modsatte side af kanalen, men også i nyere tid benyttede værftsarbejdere, der cyklede til Lindøværftet, den lille færge.

 

Færgen blev også benyttet af mange fra Stige- og Skibhusområdet, der havde gøremål på den modsatte side af kanalen, og overfarten var en del af cykelsti-nettet, der binder Odense sammen. Færgen var med andre ord en lille kulturhistorisk perle til glæde for turister fra nær og fjern.
I næsten 70 år var det familien Nielsen med ”Færge-Hans” som den mest legendariske skikkelse, der stod bag ”roret” i det fra starten privatejede rederi. Hans Nielsen, som ”Færge-Hans” hed, begyndte som medhjælper på færgen i 1931. Han boede i et bindingsværkshus tæt ved færgelejet, og han sejlede på overfarten i mere end 50 år - også da kommune og havn overtog rederiet i 1970.

 

Oprindelig blev færgen trukket af et kabel, og den var i stand til at tage heste og hestekøretøjer med over kanalen. En ulykke i 1977 tog imidlertid livet af kabelfærgen. Kablet hang fast i et skib og trak færgen ned. To børn druknede, og der blev sat fokus på sikkerheden, hvilket førte til, at kabelfærgen blev erstattet af et fartøj med motor.